با سوزش معده در بارداری چه کنیم؟

۳۶ بازديد ۰ ۰ ۱ نظر


سوزش معده به وضعیتی گفته می شود که در آن اسید از درون معده به مری و گاهی حلق باز می گردد و سبب تحریک بافت ها می شود. تشخیص سوزش قلب از سوزش معده بسیار سخت است و بعضا با هم اشتباه گرفته می شوند. در این مقاله به بررسی سوزش معده در بارداری می پردازیم.


سوزش معده در بارداری می تواند شدید بوده و برای برخی زنان یک مشکل مداوم به نظر برسد. سوزش سر دل (نشانه بیماری GERD یا رفلاکس مری و معده) در یک چهارم تا نیمی از زنان باردار اتفاق می افتد. این وضعیت معمولا در سه ماهه اول یا دوم بارداری اتفاق افتاده و تا پایان بارداری ادامه می یابد.

خوشبختانه، سوزش معده در بارداری، خفیف و متناوب می باشد اما با این حال می تواند مشکل آفرین یا شدید نیز باشد. در اینجا چندین نکته جهت کمک به مدیریت سوزش سر دل در دوران بارداری آورده شده است.

سوزش معده در بارداری توسط ترکیبی از هورمون ها و رشد نوزاد درون بدن مادر که به احشای شکمی فشار وارد می کند به وجود می آید. خوشبختانه، سوزش معده در بارداری پس از زایمان برطرف می شود.

ممکن است برخی مواد غذایی سبب تشدید سوزش سر دل در دوران بارداری شوند. تمام مواد غذایی که سبب سوزش سر دل در افراد غیر باردار می شوند می توانند سبب سوزش سر دل در افراد باردار نیز شوند. از جمله این مواد غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکلات (کاکائو)
نعنا
نوشیدنی های کافئین دار (مانند قهوه، چای و نوشیدنی های بدون الکل)
غذاهای چرب
الکل
درمان سوزش معده در بارداری
مدیریت سوزش سر دل یا GERD در دوران بارداری شامل بسیاری از اصول یکسان مدیریت سوزش سر دل در خانم های غیر باردار و جمعیتی عمومی که از سوزش سر دل یا GERD رنج می برند، می باشد. همچنین، جهت کمک به رفع علائم سوزش سر دل، تغییرات سبک زندگی باید به طور دقیق انجام شوند.

علائم سوزش سر دل در بارداری شامل احساس سوزش در قفسه سینه، صدا های خشن تنفسی، سرفه، گلو درد یا آسیب دندان می شوند. اسید سبب خورده شدن مینای دندان می شود.

15 راه برای تسکین سوزش معده در بارداری
در این مطلب اطلاعاتی در ارتباط با درمان هایی خانگی که می توانند علائم سوزش سر دل را کاهش دهند و یا از بین ببرند آورده شده است.


درمان معده درد در بارداری
سر تخت خود را بالا آورید
60 سانتی متر اول سر تخت باید به اندازه 15 تا 20 سانتی متر بالا آورده شود. می توان از یک ابر 15 تا 20 سانتی متری نیز به جای اینکار و جهت بالا بردن سطح نیم تنه بالا استفاده کرد.

ضروری است که آن ابر باید به اندازه کافی سفت باشد تا بتواند به طور واقعی سطح نیم تنه بالایی را بالا ببرد. این ابر باید تا به ناحیه میان تنه ادامه بیابد تا تمامی قفسه سینه بالا آورده شود.

در هنگام شب بر روی پهلوی چپ خود دراز بکشید
خوابیدن بر روی پهلوی چپ در هنگام شب علاوه بر زنان باردار در دیگر زنان و افرادی که به GERD مبتلا هستند نیز می تواند رفلاکس اسید را کاهش دهد. در این وضعیت برگشت به درون مری از لحاظ فیزیکی برای اسید مشکل می باشد. گاهی اوقات، ممکن است نیاز باشد که فرد بر روی یک صندلی راحتی با زاویه 45 درجه یا بیشتر بخوابد.

از خم شدن پس از غذا خوردن اجتناب کنید
پس از صرف وعده های غذایی باید از انجام فعالیت هایی که نیاز به خم شدن دارند، خودداری کرد. در عوض آن می توان جهت اجتناب از خم شدن به یک پیاده روی کوتاه رفته، کارهای خانگی سبک انجام داده و یا اینترنت گردی کرد.

سیگار نکشید
زنان باردار نباید سیگار بکشند. سیگار کشیدن علاوه بر آسیب به جنین، اسفنکتر انتهایی مری را شل کرده و رفلاکس اسید معده را تشدید می کند.

به درستی خم شوید
از ناحیه میان تنه نباید خم شده و در عوض می توان از ناحیه زانو خم شد.

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید
پوشیدن لباس های تنگ که بر روی معده فشار وارد می کنند، می تواند رفلاکس معده را تشدید کنند.

شیر و ماست مصرف کنید
مصرف ماست و نوشیدن یک لیوان شیر می تواند به تسکین علائم سوزش سر دل کمک کند. در صورتی که فرد عدم تحمل نسبت به لاکتوز دارد، می تواند از محصولات بدون لاکتوز استفاده کند.

عدم مصرف مواد غذایی که سوزش سر دل در دوران بارداری را تشدید می کنند
پرسش از دکتر
نوبت دهی تلفنی
باید از مصرف هر گونه مواد غذایی که سوزش سر دل را تشدید می کند (برای مثال قهوه، نوشابه، چای، الکل، شکلات، غذاهای چرب و سرخ شده، میوه های و آبمیوه های حاوی سیتروس، غذاهای ادویه دار، گوجه، نعنا و…) اجتناب شود.

باید غذا را در مقدار کم و وعده های زیاد مصرف کرد
باید بجای خوردن وعده های کم با مقدار زیاد، وعده هایی زیاد با مقدار کم مصرف کرد. همچنین، آخرین وعده غذایی در روز باید در اوایل غروب و حداقل 3 ساعت قبل از خواب مصرف شود. زنان باردار و مبتلا به سوزش سر دل نباید فورا پس از مصرف غذا دراز بکشند.

به سرعت غذا نخورید
سرعت خود را در غذا خوردن کاهش دهید. سریع غذا خوردن می تواند منجر به سوزش سر دل شود. به آرامی غذا خوردن می تواند فرد را از پری بیش از حد که سبب سوزش سر دل می شود باز دارد.

مصرف مقادیر زیاد مایعات را کاهش دهید
سعی کنید پس از آخرین وعده غذایی روز به مقدار زیاد آب ننوشید، زیرا هر چه معده در هنگام خواب خالی تر باشد، احتمال برگشت اسید معده کمتر خواهد بود.

مایعات را کم کم بنوشید
به جای سر کشیدن و نوشیدن یک باره مایعات آن ها را مزه مزه کرده و کم کم بنوشید.


آدامس بجوید
جویدن آدامس می تواند در تسکین سوزش سر دل مفید باشد. جویدن آدامس ترشح بزاق را تحریک کرده که آن نیز شامل بی کربنات می باشد. بزاق و بی کربنات بلعیده می شوند و بی کربنات، اسید بازگشته به مری را خنثی می کند.

داروهای بدون نسخه برای سوزش سر دل در دوران بارداری
در صورت توصیه پزشک، فرد می تواند از داروهای بدون نسخه از جمله ضد اسید ها (تامز، رولایدز و…)، H2 بلاکر ها مانند رانیتیدین (زانتاک) یا سایمتدین (تاگامت) یا مهار کننده های پمپ پروتون جهت کمک به رفع علائم سوزش سر دل کمک بگیرد.

زنجبیل
زنجبیل به عنوان یک درمان خانگی می تواند به افراد دارای معده درد، حالت تهوع یا استفراغ کمک کند. با این حال، زنجبیل در جهت چنین استفاده ای از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است.

دیگر درمان های خانگی برای سوزش معده در بارداری
دیگر درمان های خانگی و طبیعی برای سوزش سر دل شامل 2 تا 3 قاشق چایخوری سرکه سیب در250 میلی لیتر آب می باشد. با اینکه باور بر این است که سرکه سیب اسیدی می باشد اما به تعادل تولید اسید در معده و متعادل سازی اسید معده کمک می کند.

دیگر درمان طبیعی برای سوزش سر دل شامل استفاده از جوش شیرین (شامل سدیم بی کربنات می باشد) جهت خنثی سازی اسید معده است. یک قاشق چایخوری از آن را در نصف فنجان آب ریخته و جهت رفع علائم، آن را بنوشید. قبل از استفاده از هرگونه درمان طبیعی باید با پزشک مشورت شود.

⚠نکته جالب: داستانی قدیمی وجود دارد که می گوید سوزش سر دل در دوران بارداری به معنی این است که نوزاد سری پر مو خواهد داشت. در واقع این داستان حقیقت دارد!

سطوح استروژن در دوران بارداری سبب شل شدن اسفنکتر مری شده که در این حالت، اسید قادر به برگشت به درون مری شده و سبب ایجاد سوزش سر دل می شود، اما سوزش سر دل خود سبب رشد مو نمی شود. این استروژن است که در رشد موهای نوزاد در حال شکل گیری نقش ایفا می کند.

هیچ مدرکی دال بر موثر بودن درمان های هومئوپاتیک در درمان سوزش سر دل در دوران بارداری وجود ندارد. در صورتی که فرد تمایل به امتحان یک روش هومئوپاتیک دارد باید در درجه اول با پزشک خود و یک متخصص هومئوپاتی مشورت کند.


در صورت رخداد موارد زیر باید با پزشک تماس گرفت:
داشتن سوزش سر دل شدید یا درد قفسه سینه
بهبود نیافتن علائم سوزش سر دل با تغییرات سبک زندگی و درمان ها
ابتلا به تب، سر درد، حالت تهوع یا استفراغ در سوزش سر دل
حالت خفگی در هنگام غذا خوردن، مشکل در بلع یا احساس گیر کردن غذا در گلو
کاهش وزن بدون تلاش برای آن
استفراغ خون روشن یا مانند دانه های قهوه
داشتن مدفوع سیاه و قیر مانند
این علائم ممکن است نشانه هایی از یک وضعیت پزشکی دیگر باشند که نیاز به درمان فوری دارد.

عوارض سوزش معده در بارداری
عوارض ناشی از بیماری رفلاکس معده و روده (خونریزی مری، مشکل در بلع، کاهش وزن و…) شایع نیستند. در شرایط غیر از بارداری، از آنجایی که انواعی از داروهای بسیار موثر در تسکین سوزش سر دل وجود دارند، این وضعیت به آسانی و با موفقیت درمان می شود.

مشکل این جاست که بسیاری از داروها را نمی توان در دوران بارداری مصرف کرد. این ضعف پس از زایمان برطرف می شود. علاوه بر این، پیچ خوردگی ارگان ها در شکم و افزایش فشار شکمی در اثر رشد جنین در رحم می تواند سبب افزایش رفلاکس اسید معده در دوران بارداری شود.


منبع: drakhosravi

درد معده با چه ارگان‌هایی در شکم ارتباط دارد؟

درد معده، شکایتی شایع در کودکان و بزرگسالان است. درد معده ممکن است از یک درد مبهم تا یک درد شدید و تیر کشنده متفاوت باشد. در قسمت فوقانی معده چندین ساختار حیاتی وجود دارد از جمله: قسمت فوقانی روده‌ها، کیسه‌ی صفرا، کبد و لوزالمعده. بیماری‌های مرتبط با این ارگان‌ها می‌تواند باعث معده درد شود. علائم همراه با درد معده می‌تواند به شناسایی علت اصلی و تشخیص درد معده کمک کند.

درد معده‌ی حاد به صورت ناگهانی بروز می‌کند و می‌تواند در اثر آسیب، باکتری، ویروس، استرس یا خوردن مواد تحریک کننده مانند الکل، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID)، استروئیدها یا غذاهای تند ایجاد شود و اغلب موقتی است.

اگر درد معده زیاد است و بعد از غذا اتفاق می‌افتد، ممکن است علت آن ریفلاکس معده به مری، زخم معده یا سوء هاضمه باشد.

انواع درد شکم

از ویژگی‌های مختلف درد می‌توان برای تمایز دلایل اصلی درد معده استفاده کرد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.